پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226445
دزدي آمريکا از اموال ايران!/اجاره ساختمانهاي ايران در خاک آمريکا!
تاریخ انتشار : 1395/07/05 08:38:21
نمایش : 903
رسانه‌هاي آمريکايي گزارش داده‌اند که وزارت خارجه اين کشور طي سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي ايران و قطع روابط دو کشور، ساختمان‌هاي ايران را در خاک آمريکا اجاره داده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در حالي که مقامات ايراني در مسائلي از قبيل مصادره پول‌هاي بلوکه شده ايران در آمريکا تاکيد کرده‌اند واشنگتن «دزدي» کرده، خبرها حاکي است که وزارت خارجه آمريکا، يک کار ويژه هم انجام داده است و آن «اجاره دادن» ساختمان‌هاي متعلق به ايران است.

نيويورک تايمز از اجاره رفتن ساختمان‌ها و اماکن متعلق به ايران در آمريکا خبر داده است؛ ساختمان‌هاي و اماکني که ارزش آن بيش از 50 ميليون دلار هستند.

در گزارش اين روزنامه آمده است: «مجموعه 12 ميليون دلاري که زماني تفريحگاه سفير ايران و ميهماناني چون اليزابت تيلور، اندي وارهول و ريچارد نيکسون بود، حال در رديف سفارتخانه‌ها در واشنگتن خالي مانده است».

در ادامه اين مطلب تاکيد شده است: «ساختمان پنج طبقه‌اي که در آپر ايست سايد در نيويورک يک کنسولگري بود، مدت‌ها پيش تغيير کاربري داده و به مرکز دلالي نقاشي‌هاي استادانه تبديل شده است و ساختمان هفت اتاق خوابه در بتزدا در مريلند که به ديپلمات‌هاي ايراني اختصاص داشت، حال منزل يک خانواده پنج‌نفره است».

نيويورک تايمز مي‌نويسد: «اين املاک و هفت ملک ديگر در ايالات مختلف آمريکا همگي بيش از 50 ميليون دلار ارزش دارند و هنوز متعلق به جمهوري اسلامي ايران هستند. اما نزديک به 40 سال است که مسئوليت حفظ و اجاره اين املاک بر دوش وزارت خارجه آمريکا بوده است».

در اين گزارش درباره اجاره اماکن ايراني در آمريکا آمده است: «اين قرار و مدار، يکي از نتايج عجيبتر قطع روابط ديپلماتيک بين آمريکا و ايران است دو متحد سابق که پس از به گروگان گرفته شدن 52 آمريکايي در سفارت آمريکا در تهران در سال 1979 روابط رسمي را قطع کردند».

اين رسانه ادامه مي‌دهد: «اگرچه از زمان توافق هسته‌اي سال گذشته، تغييرات زيادي انجام شده اما کارشناسان مي‌گويند ايران و آمريکا هنوز با از سرگيري روابط ديپلماتيک، سال‌ها فاصله دارند. در نتيجه، وضعيت اموال ايران در آمريکا همچنان نامشخص است احتمال ضعيفي براي تغيير وضعيت آنها وجود دارد».

در بخشي از اين گزارش، مصاحبه نيويورک تايمز با آخرين سفير رژيم پهلوي در واشنگتن منتشر شده و اين رسانه نظر او را درباره اموال ايران در آمريکا جويا شده است.

اردشير زاهدي در مصاحبه‌اي که از مونترو سوئيس انجام داده، درباره سفارت ايران در واشنگتن گفته است: «قلب من همچنان بخشي از آن است. براي من، اين ساختمان شبيه به يک نوزاد است. من براي ساخته شدن آن، شب و روز جنگيدم تا بودجه آن را به دست آورم و اين مايه مباهات بود».

وي با تاکيد بر احتمال از سرگيري روابط ديپلماتيک بين ايران و آمريکا اينطور گفت: «من اميدوارم که به زودي وضعيت تغيير بکند چون من يک روشني و نوري مي‌بينم که آن را پايان تونل مي‌نامم. انتقام، چيز بدي است و بخشيدن، چيز زيبايي است».

نيويورک تايمز در ادامه گزارش داده است: «دفتر نمايندگي‌هاي خارجي وزارت خارجه آمريکا در راستاي عمل به توصيه‌هاي کنوانسيون وين 1961 که حاکم بر روابط بين کشورها است(حتي در صورتي که آنها روابط ديپلماتيک را قطع کنند)، کار مربوط به املاک و مستغلات را براي اموال ايران انجام مي‌دهد. اين دفتر،  کار نگهداري، تامين امنيت، محوطه سازي از قبيل چمن زني و استخدام و بکارگيري شرکتهاي محلي املاک براي فهرست کردن املاک براي اجاره را هماهنگي مي‌کند. از مجموع 10 ملک و دارايي، شش تاي آنها اجاره داده شده است».

اين روزنامه مي‌افزايد: «بر اساس ارزيابيهاي مالياتي، ارزش حداقل 8 دارايي و اموال از مجموع 10 اموال ايران، بيشتر از يک ميليون دلار است و احتمالا در بازار آزاد ارزش آنها بيش از اين ميزان هم خواهد بود. حتي اگر ايران خواهان آن هم باشد، اين موضوع معلوم نيست که اين کشور بدون حصول به يک توافق ديپلماتيک با آمريکا بتواند اموالش را بفروشد».

از جمله ساختمان‌ها ايراني که به اجاره رفته، دفاتري است که قبلا وابسته‌هاي نظامي و آموزشي ايران در آنجا مستقر مي‌شدند که اين اماکن از دهه 1990 تاکنون در اجاره سفارت روماني است البته مبلغ اجاره مشخص نيست.

از جمله ديگر اموال ايراني که در آمريکا به اجاره رفته، يک اقامتگاه سابق ديپلماتيک در «بتزدا» واقع در مريلند است که يک خانواده 5 نفره آلماني در آن اقامت دارند. اين مکان در سال 2015 با مبلغ اجاره ماهيانه 5500 دلار اجاره داده شده است.

کنسولگري سابق ايران در نيويورک هم از 2002 تاکنون به دفتر مرکزي شرکت «ريچارد ال فايگن و شرکا» که شرکتي مشهور و فعال در زمينه آثار نقاشي قديمي است، تبديل شده است. اين شرکت هم از گفتن مبلغ اجاره بهاي اين مرکز ايراني سرباز زده چرا که از عصبانيت وزارت خارجه آمريکا، «نگران» است.

از جمله ديگر اموال ايران در آمريکا، يک خانه بزرگ به ارزش بيش از 10 ميليون دلاري در سان فرانسيسکو است که گفته مي‌شود در دوره رژيم پهلوي دانشجويان ايراني در آن حضور داشتند.

به گزارش نيويورک تايمز، مقامات آمريکايي سفارت ايران در واشنگتن را براي مراسم عروسي و مراسمات ويژه اجاره داده است.

منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html